Най-важните характеристики на мобилните екрани (част втора)


25.03.2015 | прочетено: 895 | категория: Хардуер
етикети: полезно, android

В предишния материал поговорихме най-общо за размера и разделителната способност на екраните на смартфоните и таблетите както и на връзката между тези две характеристики. Остана да обърнем внимание и на чисто техническите особености на дисплеите и как те влияят върху цялостното качество на съдържанието, с което боравим. Ето и кои са те:

  1. Яркост

Яркостта на един дисплей се измерва в Cd/m2 – кандела на квадратен метър. При мобилните устройства, обаче, яркостта не е от толкова първостепенно значение, колкото е при мониторите, например, особено тези, които ползваме за работа. Това, на което всеки потребител на смартфон и таблет, обаче, трябва да обърне особено внимание е правопропорционалната зависимост между нивото на яркост (което, разбира се, може да се настройва от предназначеното за това меню) и живота на батерията. Колкото по-ярък сме направили екранът си, толкова по-бързо ще падне батерията ни. Трябва, също така, да взимаме предвид факта, че екран настроен с твърде висока или твърде ниска яркост, ще причини умора в очите след продължително ползване.

  1. Съотношение на страните

Сами можем да изчислим какво е съотношението на страните на едно устройство като разделим вертикалната на хоризонталната резолюция на екрана му. Съотношението на страните от 16:9 се нарича още „широкоъгълно” и е особено подходящо за гледане на филми и видео. То е често срещано сред смартфоните и таблетите. Но има и такива, които използват съотношения 4:3, по-близо до книжния формат, с който сме свикнали.

  1. Цветова гама

Това е гамата на цветове, които един дисплей възпроизвежда. Погрешно се смята, че колкото по-наситена е тя, толкова по-добре. За да виждаме цветовете реалистично в снимките и клиповете, дисплеят е добре да поддържа стандартната цветова гама, която се използва при създаването на съдържание и се нарича sRGB. Тоест, дисплей, който поддържа по-наситена гама, няма да може да възпроизведе повече цветове в една снимка, отколкото има записани в нея. Потребителският клас LCD екрани често поддържат по-малка гама от sRGB. Докато при професионалния клас монитори, предназначени за графичен дизайн и предпечат, тя е стандарт.

  1. 18-битов и 24-битов цвят

Голяма част от дисплеите поддържат така наречения 24-битов цвят – термин, който сигурно озадачава голяма част от потребителите. Този термин е свързан с броя на поддържаните комбинации от основни цветове. Всеки от трите основни цвята има нужда от 256 нива на интензитет, което се равнява на 8 бита. Тъй като са три, основните цветове общо създават 24 бита. Някои устройства, обаче, използват не толкова качествени дисплеи, при които основните цветове имат само по 64 нюанса или 6 бита, които, когато се умножат по три, стават 18 бита. При тези дисплеи понякога се получават резки граници при възпроизвеждането на контрастни обекти. За да се намали този ефект се използва технология на име „дитъринг”, при която междинните (липсващи) нюанси на цветовете се създава чрез комбинация на съседните пиксели. Така, разбира се, се намалява остротата на образа.

  1. Зрителни ъгли

Под този термин се има предвид пълният ъгъл  (спрямо 180 градуса), под който можем да гледаме екрана без забележима промяна в цветовете. На практика, това означава, че при упоменат в описанието на продукт ъгъл на видимост от 170 градуса, образът се вижда идеално под ъгъл до 85 от общо 90 градуса. Често, обаче, тези ъгли са илюзорни, тъй като в техния обхват, цветовете се запазват, но нивото на кантраста видимо намалява. При бюджетните екрани, при ъгъл на гледане от 15 градуса вече ясно се виждат измененият в цветовете.

  1. Време за реакция

Времето за реакция измерва в милисекунди бързината, с която дисплеят реагира при възпроизвеждането на различен вид съдържание. Това всъщност е времето за промяна на пиксела от един цвят в друг. Стандартното видео съдържание, например, се опреснява със скорост от 25-60 кадъра в секунда, което означава, че кадрите се редуват със скорост максимум от 17 мили секунди. Според експертите, времето за реакция до голяма степен също е маркетингов термин, защото в реалността повечето времена за реакция обявени в описанията на различни продукти всъщност не са по-малки от 10 милисекунди.




Смартфони

Таблети